Zawodowy zawrót głowy


29 stycznia 2019

Ferie zimowe nie muszą być nudne. Przekonała się o tym młodzież z Braniewa, która zajmowała się rozwijaniem umiejętności rozpoznawania i określania własnych marzeń oraz ich wpływu na jakość życia, jak również określaniem roli marzeń przy realizacji zamierzeń osobistych i edukacyjno-zawodowych.

Do zgłębienia samopoznania przy określaniu własnych marzeń oraz planów na przyszłość wykorzystano „Drzewo marzeń” oraz technikę „Sześciu myślących kapeluszy” Edwarda De Bono. Ćwiczenia te pozwoliły w sposób twórczy rozpatrzyć określoną sytuację bądź problem z sześciu różnych perspektyw. Wykorzystano je do próby odszukania rozwiązań wątpliwości co do dalszych wyborów, określenia właściwych ścieżek edukacyjno-zawodowych, w tym również postępowania mającego na celu rozwijanie swoich talentów i zainteresowań pod hasłem „Czy warto mieć marzenia?”. By młodzież łatwiej wcieliła się w określoną postawę, użyto szablonów kapeluszy. Każdy z uczestników mógł przedstawić swoje poglądy na wskazany temat, a kapelusze znacząco pomogły w usystematyzowaniu wypowiedzi. Żółty kapelusz określał korzyści, zalety, zyski, związane z posiadaniem oraz wykorzystywaniem marzeń. Podejście kapelusza czerwonego do tematu polegało na określaniu i wykorzystywaniu emocji, odczuć, przeczuć i intuicji w wybranych sytuacjach. Młodzież z zielonym kapeluszem mogła zbadać wszelkie możliwości, dociekać, poszukiwać czy stawiać sugestie, propozycje, pomysły w sposób jak najbardziej twórczy i innowacyjny. Czarni-wczuwali się w pesymistów i widzieli wszystko w ciemnych barwach, natomiast biali właściciele kapelusza określali fakty, informacje obiektywnie podchodząc do posiadania marzeń. Niebiescy uczestnicy sprawowali nijako rolę szefów, którzy wszystkie informacje i poglądy łączyli w całość, odpowiadali za podsumowanie wszystkich zebranych opinii i propozycji, określali następne kroki do rozwiązania problemu.

Dzięki tym ćwiczeniom zwrócono uwagę na umiejętne wyszukiwanie rozwiązań, podejmowania optymalnych decyzji przy wyborach edukacyjnych, w tym określaniu marzeń w przełożeniu na zainteresowania, które wkrótce przełożyć mają się na sytuację na rynku pracy.