Celem konkursu „Lider Aktywizacji Osób Młodych 2022” organizowanego przez Fundację Promocji Inicjatyw Społecznych POLPROM jest promowanie najlepszych praktyk instytucji rynku pracy w zakresie wspierania osób młodych.
Na stronie organizatora konkursu możemy przeczytać:
„Nasze wieloletnie doświadczenia ze współpracy z publicznymi służbami zatrudnienia oraz agencjami zatrudnienia wskazują, że działania niestandardowe, wykraczające poza obowiązki ustawowe, nie były do tej pory premiowane. Natomiast rozliczanie ze wskaźników ilościowych nie sprawia, że z zapałem podejmowane są kolejne inicjatywy. Uważamy, że warto upowszechniać dobre praktyki i pokazywać, że można działać w sposób ciekawy, skuteczny i przyjazny dla osób młodych. Dlatego zapraszamy do zgłaszania takich praktyk, a my dołożymy starań, aby dowiedzieli się o nich inni – w kraju, a nawet za granicą.”
W tym roku Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Olsztynie po raz pierwszy przystąpiło do konkursu, zgłaszając program Młodzieżowe Tygodnie Sukcesu, który jest pomysłem autorskim, pilotażowo wdrożonym w roku 2021, a obecnie realizowanym przez specjalistów pionu rozwoju zawodowego CEiPM. Program wyróżnia się niestandardowym działaniem w zakresie usług rozwoju zawodowego, w tym pośrednictwa pracy i doradztwa zawodowego. W atrakcyjny sposób łączy działania praktyczne z przygotowaniem teoretycznym i przygotowuje młodzież do wejścia na rynek pracy.
Autorką programu jest Natalia Kędzierska, pośredniczka pracy z Młodzieżowego Centrum Kariery Ochotniczych Hufców Pracy w Giżycku.
Program był odpowiedzią na potrzeby młodych ludzi, stojących przed wyborem swojej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Zdarza się, że młodzież dokonuje wyboru szkoły i zawodu przypadkowo, ponieważ nie ma jeszcze dostatecznej wiedzy na temat specyfiki wybranego zawodu, warunków pracy, wymagań pracodawców, wymagań stanowiskowych w określonym miejscu pracy itp. Uczniowie mają też ograniczoną wiedzę na temat lokalnego rynku pracy, nie znają firm i pracodawców, u których po zakończeniu edukacji mogliby znaleźć zatrudnienie. W takich przypadkach udział w programie MTS pomógł uczniom zdobyć cenne informacje nt. specyfiki danego zawodu i rynku pracy.
W programie wzięła udział młodzież szkolna w wieku 15-19 lat, głównie uczniowie klas trzecich, którzy wkrótce staną się absolwentami i wejdą na rynek pracy, niemniej uczestniczyli w nim także uczniowie klas drugich zainteresowani zwiększeniem swoich kompetencji i poszerzeniem wiedzy nt. danego zawodu czy branży. Byli to uczniowie szkół branżowych I stopnia kształcący się w różnych zawodach, m.in.: fryzjer, stolarz, kucharz, sprzedawca, elektromonter, mechanik pojazdów samochodowych itp. Do programu zostali zaproszeni zarówno uczestnicy Ochotniczych Hufców Pracy uczący się w szkołach branżowych, jak i pozostali uczniowie szkół.
Program Młodzieżowych Tygodni Sukcesu zakładał, że wszystkie działania były skumulowane, zrealizowane w ciągu jednego tygodnia kalendarzowego, tak aby przybliżyć młodzieży specyfikę pracy w wybranej profesji w sposób skuteczny i efektywny. Młodzież mogła zweryfikować swoje wyobrażenia na temat zawodu, w którym się kształci, a także zdobyć wiedzę i nabyć praktyczne umiejętności w trakcie spotkań z ekspertami. Co ważne, młodzi ludzie mieli możliwość bezpośredniego kontaktu z przedsiębiorcą i pracownikami firmy, która w przyszłości może stać się ich nowym miejscem pracy. Młodzież mogła też poznać tajniki innej profesji i możliwości zatrudnienia w innym zawodzie niż ten, w którym obecnie się kształci, i podjąć decyzję o zmianie kierunku kształcenia.
Efekty, jakie przynosi program, to niewątpliwie wzrost świadomości młodzieży dotyczący rozwoju zawodowego, kompetencji i umiejętności w danym obszarze zawodowym, ale również zwiększenie pewności siebie, pobudzenie motywacji do dalszego działania i poszukiwania pasji i zainteresowań.