Mamy to!


9 grudnia 2022

Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży OHP w Olsztynie otrzymało statuetkę i tytuł „Lidera Aktywizacji Osób Młodych 2022” oraz nagrodę „Złotych Liderów Aktywizacji Osób Młodych” za program Młodzieżowe Tygodnie Sukcesu!

Celem konkursu „Lider Aktywizacji Osób Młodych 2022” organizowanego przez Fundację Promocji Inicjatyw Społecznych POLPROM jest promowanie najlepszych praktyk instytucji rynku pracy w zakresie wspierania osób młodych.

Na stronie organizatora konkursu możemy przeczytać:

„Nasze wieloletnie doświadczenia ze współpracy z publicznymi służbami zatrudnienia oraz agencjami zatrudnienia wskazują, że działania niestandardowe, wykraczające poza obowiązki ustawowe, nie były do tej pory premiowane. Natomiast rozliczanie ze wskaźników ilościowych nie sprawia, że z zapałem podejmowane są kolejne inicjatywy. Uważamy, że warto upowszechniać dobre praktyki i pokazywać, że można działać w sposób ciekawy, skuteczny i przyjazny dla osób młodych. Dlatego zapraszamy do zgłaszania takich praktyk, a my dołożymy starań, aby dowiedzieli się o nich inni – w kraju, a nawet za granicą.”

W tym roku Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Olsztynie po raz pierwszy przystąpiło do konkursu, zgłaszając program Młodzieżowe Tygodnie Sukcesu, który jest pomysłem autorskim, pilotażowo wdrożonym w roku 2021, a obecnie realizowanym przez specjalistów pionu rozwoju zawodowego CEiPM. Program wyróżnia się niestandardowym działaniem w zakresie usług rozwoju zawodowego, w tym pośrednictwa pracy i doradztwa zawodowego. W atrakcyjny sposób łączy działania praktyczne z przygotowaniem teoretycznym i przygotowuje młodzież do wejścia na rynek pracy.

Autorką programu jest Natalia Kędzierska, pośredniczka pracy z Młodzieżowego Centrum Kariery Ochotniczych Hufców Pracy w Giżycku.

Program był odpowiedzią na potrzeby młodych ludzi, stojących przed wyborem swojej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Zdarza się, że młodzież dokonuje wyboru szkoły i zawodu przypadkowo, ponieważ nie ma jeszcze dostatecznej wiedzy na temat specyfiki wybranego zawodu, warunków pracy, wymagań pracodawców, wymagań stanowiskowych w określonym miejscu pracy itp. Uczniowie mają też ograniczoną wiedzę na temat lokalnego rynku pracy, nie znają firm i pracodawców, u których po zakończeniu edukacji mogliby znaleźć zatrudnienie. W takich przypadkach udział w programie MTS pomógł uczniom zdobyć cenne informacje nt. specyfiki danego zawodu i rynku pracy.

W programie wzięła udział młodzież szkolna w wieku 15-19 lat, głównie uczniowie klas trzecich, którzy wkrótce staną się absolwentami i wejdą na rynek pracy, niemniej uczestniczyli w nim także uczniowie klas drugich zainteresowani zwiększeniem swoich kompetencji i poszerzeniem wiedzy nt. danego zawodu czy branży. Byli to uczniowie szkół branżowych I stopnia kształcący się w różnych zawodach, m.in.: fryzjer, stolarz, kucharz, sprzedawca, elektromonter, mechanik pojazdów samochodowych itp. Do programu zostali zaproszeni zarówno uczestnicy Ochotniczych Hufców Pracy uczący się w szkołach branżowych, jak i pozostali uczniowie szkół.

Program Młodzieżowych Tygodni Sukcesu zakładał, że wszystkie działania były skumulowane, zrealizowane w ciągu jednego tygodnia kalendarzowego, tak aby przybliżyć młodzieży specyfikę pracy w wybranej profesji w sposób skuteczny i efektywny. Młodzież mogła zweryfikować swoje wyobrażenia na temat zawodu, w którym się kształci, a także zdobyć wiedzę i nabyć praktyczne umiejętności w trakcie spotkań z ekspertami. Co ważne, młodzi ludzie mieli możliwość bezpośredniego kontaktu z przedsiębiorcą i pracownikami firmy, która w przyszłości może stać się ich nowym miejscem pracy. Młodzież mogła też poznać tajniki innej profesji i możliwości zatrudnienia w innym zawodzie niż ten, w którym obecnie się kształci, i podjąć decyzję o zmianie kierunku kształcenia.

Efekty, jakie przynosi program, to niewątpliwie wzrost świadomości młodzieży dotyczący rozwoju zawodowego, kompetencji i umiejętności w danym obszarze zawodowym, ale również zwiększenie pewności siebie, pobudzenie motywacji do dalszego działania i poszukiwania pasji i zainteresowań.