Fake news – jak nie dać się oszukać


10 maja 2022

Z roku na rok wzrastają możliwości dotyczące wykorzystania narzędzi, aplikacji i technologii informacyjno-komunikacyjnej w Internecie, a co za tym idzie również zagrożenia pojawiające się w cyberprzestrzeni. Zwiększone wykorzystywanie multimediów było szczególnie widoczne w okresie pandemii. Natomiast od momentu wybuchu wojny na Ukrainie pojawiły się nowe problemy i zagrożenia dotyczące różnych form manipulacji informacją, tj. wprowadzania w błąd osób, które chcą pozyskać wiedzę nt. sytuacji za naszą wschodnią granicą. Dlatego też wychowawcy braniewskiego Hufca Pracy postanowili poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa w sieci i wzięli udział w szkoleniu pn. „Czym jest umiejętność krytycznego myślenia? Od teorii do praktyki’.

Podczas zajęć pracownicy OHP dowiedzieli się o różnicach pomiędzy fake newsami a falls newsami, a także misinformacją, disinformacją, malinformacją. Zdobytą wiedzę kadra przekazała swoim podopiecznym. Zajęcia z młodzieżą zaczęły się od zabawy przypominającej „głuchy telefon”. Jedna z dziewcząt ubrana w strój z napisami przypominającymi artykuły z gazet symbolizowała media. Na głowie miała opaskę z napisem „Przeczytaj mnie”. Młodzież podchodziła i próbowała odczytać wiadomości ze stroju w języku angielskim, a następnie przekazywała zdobytą informację następnej osobie. Często pierwotna informacja, zanim dotarła do ostatniego uczestnika, była zupełnie zniekształcona. Celem zadania było uświadomienie młodym ludziom jak ważne jest samodzielne sprawdzanie wiadomości i korzystanie z różnych źródeł informacji.

Wychowawcy Hufca Pracy wyczulali młodzież na konieczność sprawdzania informacji, które są przez nich przeglądane. Zachęcali również do odróżnienia opinii od faktów poprzez analizowanie strony, badania jej wiarygodności, profesjonalnego przygotowania, rozpoznawania autorów i źródeł oraz nietypowych adresów, domen. Ponadto zachęcali młodych ludzi do weryfikowania źródeł, na które powołuje się autor, sprawdzenia struktury artykułu, czy jest napisany w emocjonalnym tonie, czy nagłówek jest spójny z tekstem. Podkreślili ważność porównania artykułu z inną wiarygodną stroną internetową i sprawdzenie w jakim świetle ta sama informacja została przedstawiona w innym źródle.