Renata Polkowska z Młodzieżowego Centrum Kariery w Piszu oraz Sylwia Knap z Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Olsztynie zakończyły udział w międzynarodowym szkoleniu ?Educational Coaching Tools? realizowanym w ramach programu Erasmus+. Szkolenie odbyło się na Majorce i było dla uczestniczek intensywnym doświadczeniem rozwojowym, które ? jak same podkreślają ? pozwoliło nie tylko zdobyć nowe umiejętności coachingowe, ale także na nowo przemyśleć rolę doradcy i wychowawcy w pracy z młodzieżą.
? To była intensywna podróż ? przez praktykę, emocje i refleksję ? która zmieniła nasze podejście do pracy z drugim człowiekiem ? mówią zgodnie Renata i Sylwia.
Szkolenie koncentrowało się na rozwijaniu kompetencji przydatnych w codziennej pracy doradczej i wychowawczej. Uczestniczki uczyły się m.in.:
-
zadawania pytań, które uruchamiają proces refleksji i wspierają samodzielność,
-
aktywnego słuchania ? z uważnością i bez oceniania,
-
pracy z emocjami i udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej.
Jednym z elementów programu, który szczególnie zapadł w pamięć uczestniczkom, było poznanie narzędzia ?Life Circle?, wspierającego planowanie celów i budowanie równowagi w różnych obszarach życia.
? Coaching to nie tylko zestaw technik. To przede wszystkim sztuka towarzyszenia. Bycia obok ? z empatią i szacunkiem do procesu, który przechodzi druga osoba ? podkreśla Sylwia.
? Nie musisz znać wszystkich odpowiedzi. Wystarczy, że zadasz właściwe pytanie ? dodaje Renata. ? To jedno z tych przesłań, które na pewno zostanie z nami na długo.
Szkolenie miało charakter międzynarodowy i praktyczny. Duży nacisk położono na rozwijanie tzw. kompetencji miękkich, kluczowych w pracy z młodzieżą ? szczególnie w sytuacjach wymagających uważności, zaufania i budowania relacji.
? Bo kiedy naprawdę potrafisz słuchać, rozmawiać i być obecna ? zaczynasz działać inaczej. Lepiej. Głębiej. Prawdziwiej ? podsumowuje jedna z uczestniczek.
Dzięki udziałowi w programie Erasmus+, kadra OHP Warmia i Mazury ma możliwość nieustannego rozwoju zawodowego, wymiany doświadczeń i wprowadzania do pracy z młodzieżą nowoczesnych, skutecznych metod wspierania ich potencjału.