Sposoby na organizację czasu


6 kwietnia 2020

Dobra organizacja czasu to podstawa, by móc osiągać wyznaczone sobie cele. Jeśli masz problem z organizacją codziennych obowiązków i nauki w trybie zdalnym, mamy dla ciebie garść przydatnych zasad, by móc efektywnie wykorzystać czas spędzony w domu. Zasady te są proste, ale skuteczne!

Po pierwsze planuj

Przed rozpoczęciem pracy zawsze warto zrobić listę tego, co trzeba zrobić. Do planowania możesz wykorzystać specjalne planery, kalendarze lub zwykły zeszyt albo użyć aplikacji w telefonie. Porządkując zadania, podziel je na priorytetowe, ważne i najmniej ważne. W tym miejscu warto skorzystać ze specjalnej tabeli, zwaną Macierzą Eisenhowera, która wyglądem przypomina szafę z czterem półkami. To proste narzędzie do organizacji zadań według kategorii:

  1. Ważne i pilne – sprawy wymagające natychmiastowego działania
  2. Ważne, ale nie pilne – zadania istotne, które mogą chwilę poczekać
  3. Pilne, ale nieważne – sprawy, które możesz przekazać innym
  4. Nieważne i niepilne – to zajęcia, które nie powinny zajmować twojej uwagi

 

 

 

 

 

Bonus czasowy

Szeregując dane zadania w ramy czasowe, warto dać sobie dodatkowy zapas czasu na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. A jeśli akurat nic się nie przytrafi i wykonasz wszystko zgodnie z planem, możesz bez stresu wykorzystać pozostały czas na własne przyjemności.

Zasada Pareta

Zasada Pareto mówi o tym, że 20% twojego wysiłku odpowiada za 80% osiąganych efektów. W tym miejscu należy zastanowić się czy dokładasz wszelkich starań, żeby zrealizować cel? Czy można zastosować inne sposoby, by osiągnąć to co planowałeś? Możesz też zastanowić się, czy to co już robisz przynosi efekty, czy nie przynosi ich wcale. Celem stosowania tej zasady jest osiągnięcie jak największego efektu jak najmniejszym nakładem zasobów (czasu, energii, itp.). Mówiąc inaczej, chodzi o to, aby robić mniej, ale tego, co naprawdę działa.

Bibliogragfia:                                                                                                                                                www.poradnikpracownika.pl                                                                                                                                                                    Richard Koch „Menadżer 80/20. Pracuj mniej, osiągaj więcej”