Zaplanuj z nami swoją przyszłość


28 listopada 2023

Wybór kariery to jedno z najważniejszych wyzwań, przed którym stają uczniowie podczas swojej edukacji. Aby skutecznie przygotować młodych ludzi do świadomego planowania kariery i przyjęcia roli zawodowej, niezbędne jest wprowadzenie kompleksowych działań edukacyjnych. Temat ten został podjęty w trakcie spotkania zorganizowanego przez Zespół Szkół Zawodowych im. St. Staszica i CKU w Ostródzie, w którym uczestniczyły specjalistki z Młodzieżowego Centrum Kariery. Zaproszenie przyjęli także dyrektorzy szkół podstawowych, wychowawcy klas w szkołach podstawowych oraz doradcy zawodowi i nauczyciele koordynujący doradztwo zawodowe w szkołach powiatu ostródzkiego.

W trakcie spotkania podjęto wątek dotyczący etapu odkrywania  zainteresowań i pasji młodych osób. Szkoły powinny oferować różnorodne zajęcia, warsztaty oraz testy predyspozycji zawodowych, które pomogą uczniom zidentyfikować obszary, które ich naprawdę fascynują. Nauczyciele, doradcy zawodowi i psychologowie szkolni odgrywają kluczową rolę w tym procesie, pomagając uczniom zrozumieć, jakie zawody odpowiadają ich indywidualnym predyspozycjom.

Systematyczne spotkania z doradcami zawodowymi to istotny element procesu przygotowania do kariery. Doradcy zawodowi pomagają uczniom zrozumieć strukturę rynku pracy, omawiać trendy zawodowe, a także informować o wymaganiach i perspektywach w różnych branżach. Indywidualne sesje doradcze umożliwiają dostosowanie planów kariery do unikalnych cech i celów ucznia.

Bezpośrednie doświadczenie zawodowe młodzież nabywa w trakcie praktyk zawodowych, uczniowskich czy podczas praktycznej nauki zawodu. Szkoły powinny nawiązywać współpracę z lokalnymi przedsiębiorstwami, aby umożliwić uczniom udział w praktykach i stażach. To doskonała okazja do zdobycia praktycznych umiejętności, zrozumienia realiów danego zawodu i nawiązania kontaktów w danej branży w której kształci się młodzież. Oprócz specjalistycznej wiedzy, uczniowie powinni rozwijać umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, współpraca, kreatywność i rozwiązywanie problemów. Szkoły powinny integrować te umiejętności z program nauczania, aby uczniowie byli gotowi na dynamiczne wyzwania, jakie stawia współczesny rynek pracy.

Współpraca między szkołami a biznesem oraz ciągłe dostosowywanie programów edukacyjnych do zmieniających się potrzeb rynku pracy są kluczowe dla skuteczności tego procesu. Dając młodym ludziom narzędzia do rozwoju, szkoły odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości zawodowej swoich uczniów.

W trakcie spotkania wystąpiła: dr hab. Katarzyna Ćwirynkało – profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, pedagog specjalny w ZSZ im. S. Staszica i CKU, dr Danuta Oleksiak – dyrektor W-MODN w Elblągu oraz Dariusz Marchlewski – wicedyrektor ZSZ im. S. Staszica i CKU.